Σελίδες

Κυριακή 20 Μαρτίου 2011

Τα ΜΜΕ στα χρόνια της κρίσης


Του Πασχου Mανδραβελη

Κατ’ αρχήν πρέπει να σημειώσουμε ένα δομικό πρόβλημα των Μέσων Ενημέρωσης. Πεντακόσιες λέξεις ή ένα λεπτό. Τόσος είναι ο χώρος ή ο χρόνος που παραχωρείται για να αναλυθεί η σύνθετη πραγματικότητα του παρόντος. Αναγκαστικά σ’ αυτές τις πεντακόσιες λέξεις, ή στο ένα λεπτό του τηλεοπτικού ρεπορτάζ, πρέπει να χωρέσει το συμβάν, η ιστορία του, η εξήγησή του και πιθανώς η θεωρία (δηλαδή η οπτική γωνία) με την οποία περιγράφονται οι εξελίξεις.

Εκ των πραγμάτων, λοιπόν, τα ΜΜΕ είναι αναγκασμένα να ακρωτηριάζουν καθημερινά πτυχές της πραγματικότητας για να χωρέσει το μήνυμα στο «κουτάκι» που έχουν. Προϊόντος του χρόνου, όμως, συμβαίνει το εξής παράδοξο: η πραγματικότητα γίνεται όλο και πιο σύνθετη και τα Μέσα ζητούν μεγαλύτερη ταχύτητα στη μετάδοση του μηνύματος, δηλαδή λιγότερο χώρο και λιγότερο χρόνο για τα ρεπορτάζ ή τις αναλύσεις. Ετσι, ο προηγούμενος ακρωτηριασμός γίνεται σφαγή της πραγματικότητας. Αφαιρούνται τόσες πτυχές του παρόντος, που τελικά γίνεται αγνώριστο. Το αποτέλεσμα είναι να μην αντιστοιχεί η πραγματικότητα με την πραγματικότητα των ΜΜΕ και όλοι οι πελάτες τους να είναι στο τέλος δυσαρεστημένοι.