Σελίδες

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 2013



ΘΕΜΑ  Α

Α1.
α) Πολιτοφυλακή Κρήτης: «Το πιο σημαντικό… της νήσου» (σελ. 216)
β) Κοινωνιολογική εταιρεία: «Σοβαρότερη από όλες… στους Φιλελευθέρους» (σελ. 93)
γ) Συνθήκη Νεϊγύ: «Το Νοέμβριο του 1919… της συνθήκης» (σελ. 140)

Α2.
α-4, β(-) , γ-1, δ-5, ε-3, στ(-), ζ-2


ΘΕΜΑ Β

Β1. «Ο Ελληνοτουρκικός πόλεμος… της γραφειοκρατίας (σελ.85-86) (μπορούσε να γίνει προαιρετική αναφορά στην εκδήλωση του κινήματος σελ.87)

Β2. «Στην Ευρώπη… Σοβιετικής  Ένωσης» (σελ. 250)


ΘΕΜΑ Γ

Γ1.
 α) Σχολικό βιβλίο σελ. 42 «Στον ελληνικό χώρο… τεχνητές ελλείψεις». Τα παραπάνω αποδεικνύονται και συμπληρώνονται από το πρώτο παράθεμα, το οποίο αναφέρει πως οι Έλληνες τσιφλικάδες ήταν πιο απαιτητικοί από τους Τούρκους. Οι Τούρκοι αναγνώριζαν την κυριότητα των κολίγων όσον αφορά την περιοχή και τις κατοικίες τους, ενώ οι Έλληνες ζητούσαν εκβιαστικά από τους χωρικούς να πληρώσουν ενοίκιο για τις οικίες τους. Σε κάθε απόπειρα διαμαρτυρίας των κολίγων οι γαιοκτήμονες επεδείκνυαν το έγγραφο της αγοροπωλησίας των κτημάτων.
β) Σχολικό βιβλίο σελ. 81 «Στα εδάφη της Θεσσαλίας… βελτίωσης της θέσης τους».
Παράθεμα Β: Άποψη Τρικούπη -η διανομή γης στους ακτήμονες θα είχε ως αποτέλεσμα την απομάκρυνση του εξωελλαδικού κεφαλαίου.
Άποψη Δηλιγιάννη- προσπάθεια να περάσει το 1896 νόμο για την απαλλοτρίωση των τσιφλικιών, αναγνωρίζοντας στην ουσία για πρώτη φορά την ύπαρξη αγροτικού-θεσσαλικού προβλήματος.
γ) παράθεμα Γ: Τα προβλήματα των κολίγων: έλλειψη ιδιοκτησίας και κατοικίας, εξαναγκασμός σε συνεχή, ακούσια περιπλάνηση από περιοχή σε περιοχή, μείωση γεωργικού πληθυσμού, οπισθοχώρηση του αγροτικού τομέα, τοκογλυφία, ασθένειες όπως η ελονοσία. Οι διεκδικήσεις τους: η κατάργηση του θεσμού της μεγάλης αγροτικής ιδιοκτησίας.
Σχολικό βιβλίο: σελ σχολικού 43 «Οι πρακτικές (των τσιφλικάδων) δημιούργησαν…  χωριό Κιλελέρ(1910).

Γ2.
α) Σχολικό βιβλίο , σελίδα 158: « Η αστική στέγαση ξεκίνησε… στον Πειραιά». Στο σημείο αυτό μπορεί να προστεθεί η πρώτη παράγραφος του πρώτου παραθέματος στην οποία παρουσιάζονται οι άθλιες συνθήκες διαβίωσης στην προσφυγική συνοικία της Καισαριανής.
Σχολικό βιβλίο( συνέχεια της προηγούμενης παραγράφου) « Για τη στέγαση των αστών…οι ίδιοι τα σπίτια τους». Το παράθεμα στο σημείο αυτό δίνει επιπλέον πληροφορίες, καθώς  αναφέρει πως οι πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν αρχικά σε σκηνές και αργότερα το κράτος κατασκεύασε 500  ξύλινα παραπήγματα και 1000 πλινθόκτιστα δωμάτια. Η ΕΑΠ ανέλαβε να βελτιώσει την θέση των προσφύγων με την κατασκευή 350 σπιτιών με 3 ή 4 κατοικίες διαφόρων τύπων. Η κατάσταση στα παραπήγματα ήταν απελπιστική καθώς σε αρκετές περιπτώσεις κρίθηκε αναγκαία η συγκατοίκηση ακόμη και δύο προσφυγικών οικογενειών.
Σχολικό βιβλίο (συνέχεια της προηγούμενης παραγράφου) «Η οικοδόμηση των συνοικισμών… χώροι πρασίνου κ.α). Με βάση το παράθεμα η ύδρευση των προσφύγων γινόταν με βυτία του δήμου και όσες ελλείψεις νερού υπήρχαν αναπληρώνονταν από τους υδροπώλες οι οποίοι εμπορεύονταν το νερό. Οι ακαθαρσίες, τα σκουπίδια και τα ράκη της ταπητουργίας παρουσίαζαν ένα φρικτό θέαμα. Συνέχεια σχολικού βιβλίου «Παρά την ομοιομορφία… για τη στέγασή τους»
β) Σχολικό βιβλίο, σελίδα 159: «Υπήρχαν βέβαια και οι εύποροι πρόσφυγες… Καλλίπολη στον Πειραιά». Στο σημείο αυτό έπρεπε να αναπτυχθούν τα δεδομένα του β’ παραθέματος, όπου δίνεται ως παράδειγμα η ανέγερση των συνοικισμών της Νέας Σμύρνης, της Καλλίπολης και Νέας Καλικράτειας.
«Στο αντίθετο άκρο… για πολλά χρόνια»: Στο συγκεκριμένο σημείο έπρεπε να παρατεθούν τα δεδομένα του γ΄ παραθέματος, στο οποίο αναφέρεται το  παράδειγμα της Θεσσαλονίκης με τις τενεκεδένιες κατασκευές και τις καλύβες, οι οποίες αν και πρόσφεραν στους κατοίκους τους απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης εντούτοις αποτελούσαν γι αυτούς ένα είδος προστασίας.

Επιμέλεια
Νόνη Χατζή